mardraq 3d
BLENDER: computer graphics
Mapy normalnych (Normal Mapping) (15-11-2009)
A co to jest?
Za WIKIPEDIĄ:
Normal Mapping jest to technika komputerowa bliska technikom Bump Mapping czy Displacement Mapping, jednak pozwala osiągnąć znacznie lepsze wyniki przy mniejszym zużyciu pamięci. Mapowanie Normalnych polega na zastępowaniu oryginalnych normalnych obiektu normalnymi zapisanymi na mapie. Mapy Normalnych, w przeciwieństwie do np. Map Wypukłości są tworzone w kolorach RGB, a nie w skali szarości. Technika wykorzystywana w większości najnowszych gier i animacji.
A bardziej po ludzku:
są to takie tekstury tworzone na bazie szczegółowych modeli (lub rysunków), które po nałożeniu na model uproszczony sprawiają, że wygląda on PRAWIE jak model szczegółowy.
Tworzenie n mapy ze szczegółowego modelu
1) Załóżmy, że mamy przygotowany model low poly- np. model głowy.
2) Przygotowaliśmy sobie również rozłożenie tekstuty w UV edytorze (jak to się robi napiszę w innym miejscu).
3) Dodatkowo mamy przygotowany model High Poly. (przedstawione modele wykonałem osobiście). Jak widać nasza - nazwijmy ją- wojowniczka już nie jest taka piękna, bo na swojej drodze napotkała złych ludzi, którzy ją lekko okaleczyli. Co się z nimi stało potem tego na razie nie wiemy.
4) Oba modele przenosimy na jedną warstwę i ustawiamy tak aby się pokrywały.
5) Teraz w oknie UV tworzymy nowy obrazek z np. czarnym tłem o rozdzielczości 1024 na 1024 (jak to się robi opisałem wcześniej w części dot. modelowania i teksturowania terenu). Zapisujemy obrazek jako normal_map.png.
6) Do modelu low poly dodajemy nasz obrazek jako teksturę- najważniejsze ustawienia są zaznaczone na czerwono (jak dodawać tekstury też już wcześniej opisałem).
7) Dopasowanie tekstury do modelu ustawiamy tak jak na obrazku.
8) Zaznaczamy PPM najpierw model high poly a potem SHIFT + PPM i zaznaczamy low poly- KONIECZNIE W TEJ KOLEJNOŚCI.
9) Wciskamy TAB przechodząc do trybu edycji. W oknie UV jeżeli nam się nie wybrał automatycznie to wybieramy obrazek normal_map.png jako teksturę.
10) Wciskamy F10 przechodząc do okna renderingu. W zakładce BAKE wykonujemy ustawienia jak na rysunku. Wciskamy BAKE
11) Wciskamy TAB i w oknie UV ukazuje nam się piękna normal mapa. Jeszcze tylko IMAGE i SAVE aby teksturę zapisać. Model high poly przenosimy na inną warstwę.
12) Tak wygląda render modelu low poly bez normal mapy.
13) Tak wygląda render modelu low poly z normal mapą.
14) Tak wygląda render modelu high poly (bez tekstur).
Niedługo dodam dalsze informacje dotyczące tworzenia map normalnych